۲۵ خرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۴۱

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با مهر:

آمریکا نگاه دوگانه ای به پدیده تروریسم دارد/ مواضع متناقض واشنگتن در قبال عراق

آمریکا نگاه دوگانه ای به پدیده تروریسم دارد/ مواضع متناقض واشنگتن در قبال عراق

یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرگزاری مهر ضمن بیان اهداف تحرکات اخیر داعش در عراق و حامیان آن تأکید کرد که آمریکا موضعی دوگانه و متناقض در قبال عراق اتخاذ کرده است.

به گزارش خبرگزای مهر، تحرکات اخیر گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش که از هفته گذشته در مناطف مختلف عراق آغاز شده است این کشور  را با چالش گسترده امنیتی مواجه ساخته است و این در حالی است که بیش از یک ماه از انتخابات پارلمانی عراق و کمتر از دوهفته از انتخابات ریاست جمهوری سوریه می گذرد، برخی از کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی آغاز تحرکات اخیر داعش در عراق و اشغال برخی مناطق این کشور توسط این گروه تروریستی را بی ارتباط با برگزاری موفقیت آمیز دو انتخابات اخیر در عراق و سوریه نمی دانند.

"علاء رضایی" کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرگزاری مهر، در این خصوص گفت: داعش و طرفداران این گروه تروریستی به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهموری سوریه و شکستی که در این میان از برگزاری این انتخابات متحمل شده ا ند با هدف جبران این شکست وارد بازی عراق شدند ضمن اینکه ورود به این بازی ممکن است به بهای نابودی این گروه منجر شود.

 رضایی در پاسخ به سوالی در خصوص ماهیت حامیان داخلی و خارجی داعش در عراق تصریح کرد:داعش عراق تجمعی از چندین گروه تروریستی متشکل از بعثیها، سلفیها و حتی صوفیها و نیز بازماندگان رژیم سابق هستندکه با همراهی قطر، ترکیه، اردن، امارات و لیبی از فعالیتهای اخیر داعش در عراق حمایت می کنند و البته در رأس تمام اینها آمریکا قرار گرفته است.

این  کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه آمریکا هیچ گاه به تعهدات و اظهارات خود پایبند نیست تصریح کرد که سطح ورود واشنگتن به صورت علنی و آشکار در چالش اخیر عراق به این گونه خواهد بود که برخی تسلیحات نظامی را برای عراق فراهم کند که البته هزینه آنها را هم از بغداد می گیرد.

رضایی همچنین تأکید کرد که آمریکا ضمن حمایت از داعش خطوط قرمزی را برای این گروه تعیین می کند تا حالت موازنه ای در قدرت در عراق به وجود بیاورد.

وی  در پاسخ به سؤالی در خصوص اهداف حامیان خارجی از تحرکات اخیر داعش در عراق خاطر نشان کرد: حامیان تروریسم در عراق و سوریه جریان مقاومت و شکست محور مقاومت از تهران، بیروت و غزه را هدف قرار داده اند.

در خصوص تبعات تحرکات اخیر داعش در عراق این کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که داعش یک وسیله است و فعالیتهای این گروه تروریستی در عراق پیامدهای خطرناکی در سطح منطقه ای و فرامنطقه ای خواهد داشت چنانکه یکی از گروههایی که از فعالیتهای اخیر داعش در عراق سود می برد جریان کردهای در عراق هستند و خطر اصلی در عرصه منطقه ای ایجاد تقسیمات جدید بر اساس افکار و ایده های قومیت گرایی و ناسیونالیسم است و در عرصه فرامنطقه ای نیز خطرات زیادی را در پی خواهد داشت.

کد خبر 2312257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha